vrijdag 2 september 2011

Eigen aansluiting bij CB



Allemachtig, wat komt er een hoop bij kijken als je een geillustreerd kinderboek wil uitgeven. Om precies te zijn: twee kinderboeken, want Karel Cavia 1 èn Karel Cavia 2 worden op 1 oktober 2011 door het geboortekanaal geperst.
Nou ja, het persklaar maken geschiedt bij onze uitgeverij De Liefde en het persen zelf gebeurt natuurlijk op ‘de offset’ van de gerenommeerde drukkerij Slinger in Alkmaar, waarna de kleurige vellen naar de brocheerderij in Leiden gaan, om daar op maat te worden gesneden en gebundeld.
Maar voor het zover is…
Daar was eerst het schrijven. In krap vier weken stonden er 15 verhalen in de steigers. Verhalen met Karel in de hoofdrol. Die praat je door met de andere uitgever. De thema’s die lichtvoetig worden aangeraakt of stevig worden behandeld, zijn niet in strijd met de gedachte die Uitgeverij De Liefde wil uitdragen. Als het om kinderboeken gaat mag het niet plat, schreeuwend of al te oppervlakkig zijn.   Grappige, vrolijke, ontroerende en zelfs leerzame momenten daarentegen worden omarmd.

Maar omdat kinderen en vooral jongens op dit moment zo slecht lezen, is het zinnig om de verhalen ook op cd mee te leveren. Opdat de jeugdige fine fleur eerst kan luisteren, misschien wel twee of drie keer, vooraleer zij aan de gekoppelde lettergrepen begint.  Goed, de studio in. Met een musicus en de schrijver/uitgever die zijn eigen stem maar eens uitprobeert. Hetgeen volgens de technicus, de componist/muzikante en de soms meekritiserende uitgeefster meer dan een redelijke poging is.

We reizen ook naar Kampen, naar de illustrator. Een door de wol geverfde tekenaar, Iris Boter. Met haar wordt het karakter van Karel Cavia doorgesproken. Hij is een durfalletje, een braniemannetje maar met een hartje van goud en hij is soms enkele momenten mooi in zichzelf gekeerd en komt dan met een onverwacht denkbeeld of met een wervelende actie. Iris stuurt zwartwit schetsen, die we aanpassen of meteen goedkeuren en dan kan er een bonte pracht overheen. Want de boeken worden in koeleur bezorgd - zowel in schoondruk als in weerdruk. 

We bepalen niet alleen de inhoud, ook de vorm, het lettertype, het maximale aantal woorden per alinea, het aantal plaatjes per pagina, het ontwerp voor het omslag. En ondertussen is er permanent overleg over de muziek en over de ‘plaatjes’.
Dan volgt: ISBN-nummers en streepjescodes aanvragen, eigen aansluiting bij het Centraal Boekhuis regelen, (tot voor kort zaten we bij een cluster-uitgever en via die weg werden onze boeken door CB uitgeleverd aan de nationale en Vlaamse boekverkopers). De opdruk voor de cd’s – Karel 1 en Karel 2 - digitaal sturen naar de cd-perserij,  ansichtkaarten en raamposters laten maken, extra opslagruimte huren, kranten-, radio- en televisieinterviews voor elkaar zien te boksen, voorleesdagen op scholen, in boekwinkels en bibliotheken plannen tijdens de Kinderboekenweek van 5 tot en met 15 oktober a.s.
De flyers met info en beeld gaan naar 1600 boekwinkels –jaja, daar zit de hele familie een weekend te vouwen en met Karel bedrukte enveloppes dicht te likken).
Als finale kwijting, in de laatste week van september, de cd’s achterin de boeken plakken.  Dan de boeken wederom in handzame dozen verpakken en een fiks aantal Karels nog voor de start van de Kinderboekenweek uitleveren: aan Feijn in Alkmaar, aan Plukker in Schagen, aan Stumpel in 6 Noord-Hollandse plaatsen, aan de Garve in Bergen; aan de Haarlemse, Rotterdamse en Kampense boekhandels die al op voorhand besteld hebben. En natuurlijk gaan er ook flink wat dozen naar het Centraal Boekhuis in Culemborg.
Ik heb al eerder onze uitgaven – o.m. ‘Zintuigenboom’ en ‘Energy Switch’ - naar dat gigantische boekenpakhuis gebracht. Maar dit keer rijd ik er fluitend en zingend heen. Dat extra plezier is er vanwege die eigen aansluiting bij het Centraal Boekhuis. Een eigen aansluiting; dan voel je je toch een beetje meer uitgever…


      


Geen opmerkingen:

Een reactie posten